El bitcoin puja fins als 26.500 dòlars impulsat pel BCE i les dades macro

Alguns experts avisen que està donant senyals de correcció significativa del preu

Per

Bolsamania | 15 set, 2023

El mercat dels criptoactius aguanta amb força. El bitcoin (BTC) ha continuat la seva escalada a les últimes 24 hores i se situa per sobre dels 26.500 dòlars, mentre que l'ethereum (ETH) també va donar signes de fortalesa i està consolidant els 1.600 dòlars.

Després de la patacada patida dilluns, el preu de les criptomonedes s'ha anat recuperant a poc a poc aquesta setmana. Els inversors continuen ponderant l'efecte que tindrà al mercat la liquidació dels 3.400 milions de dòlars en criptoactius d'FTX, encara que els últims moviments semblen donar la raó a aquells analistes que advertien d'una reacció exagerada després de conèixer la notícia. D'altra banda, els participants del mercat segueixen pendents de les actualitzacions sobre els fons cotitzats (ETF, per les sigles a l'anglès) de BTC al comptat, l'aprovació dels quals no s'espera fins a mitjans de març del 2024.

Què ha fet que es recuperin els preus? Segons els analistes, el Banc Central Europeu (BCE) hi ha tingut molt a veure. Ahir, el supervisor comunitari va elevar els tipus d'interès en un 0,25% fins al 4,5%, el nivell més alt dels últims 20 anys. El tipus de dipòsit ha pujat fins al 4% i el tipus de la facilitat de préstec fins al 4,75% després de la desena pujada consecutiva de l'organisme radicat a Frankfurt, que ha aprofitat per elevar la previsió d'inflació i rebaixar l'estimació de creixement de la zona de l'euro.

Tot i això, el mercat ha reaccionat bé a aquesta mesura "anticipada", ja que ha interpretat el moviment com una pujada 'dovish'. És a dir, que, com el mateix BCE ha assegurat al seu comunicat, s'han aconseguit "nivells que, mantinguts durant un període prou llarg, contribuiran de manera substancial a la tornada de la inflació a l'objectiu". Dit d'una altra manera, que el supervisor podria mantenir els tipus en aquests nivells durant un temps, però aquesta hauria estat la darrera pujada.

Neil Wilson, director d'anàlisi de Markets.com, destaca que "el comunicat del BCE és un senyal clar i deliberat al mercat que ja està tot fet i que s'ha aconseguit el pic a les pujades de tipus". Tot i això, alguns estrategs, com els d'ING, creuen que l'organisme presidit per Christine Lagarde "estaria boig" si descartés completament noves alces. "La reunió encara deixa la possibilitat de reprendre el senderisme en una etapa futura", asseguren des del banc neerlandès, encara que creuen que aquest escenari és "molt improbable".

Així mateix, les últimes dades macroeconòmiques també han afavorit el repunt de les criptos. D'una banda, l'índex de preus de producció (IPP) dels Estats Units es va situar l'agost a l'1,6% en taxa interanual, enfront del 0,8% del mes anterior, segons va publicar aquest dijous l'Oficina d'Estadístiques Laborals nord-americana. L'avenç és més gran que l'anticipat pel consens, que esperava que es quedés a l'1,2%. D'altra banda, les vendes al detall (van pujar un 4,6%) i la producció industrial de l'agost (va repuntar un 4,5%) a la Xina, van ser millors del previst.

"Aquestes pujades coincideixen amb un retorn notable en el sentiment dels inversors. Segons les dades proporcionades per CryptoQuant, el nombre d'interessos oberts per als derivats de BTC ha pujat als nivells més alts des del 31 d'agost, arribant al nivell de 7.525. milions de contractes a finals d'ahir. Es pot dir el mateix d'ETH, que compta amb aproximadament 3.700 milions de contractes", explica Samer Hasn, analista d'investigació d'XS.com.

Tot i això, altres analistes com els de Santiment creuen que les últimes dades que impulsa el bitcoin indiquen una alta probabilitat de correcció del preu a causa d'una recollida de beneficis més gran del que és habitual. En concret, Santiment ha observat que la presa de beneficis al mercat del bitcoin ha arribat a un màxim de dos mesos durant les últimes 24 hores, coincidint amb el recent repunt del mercat. Curiosament, Santiment també destaca que el bitcoin continua experimentant un creixement exponencial en l'activitat d'adreces úniques malgrat la incertesa regnant al mercat. A més, la cadena de blocs del bitcoin ha mantingut una mitjana d'1,1 milions d'adreces dedicades a enviar i rebre monedes diàriament durant els darrers cinc mesos.

A la resta del mercat, la majoria de criptos emula els dos grans. XRP puja un 3% a les últimes 24 hores, mentre que solana (SOL), dogecoin (DOGE) i cardano (ADA) han seguit la seva estela, tot i que els últims moviments estan sent a la baixa.